Q-en-V-in-Namibie.reismee.nl

Weer op weg, nu naar Etosha

We hebben vandaag eerst een afspraak met een lokale gids die ons zal begeleiden bij het bezoek aan een Himba familie. De gids is zelf van Herero oorsprong en laat ons even zijn eigen dorpje zien en legt de oorsprong van de verschillende bouwstijlen uit. Vierkant is ex Duits en dat is de stijl van de Herero en de Himba’s bouwen ronde structuren net als hun voorvaderen uit Angola dat eeuwen geleden al deden. De Herero hebben gekozen voor een permanent dorp met huisjes en iets van een infrastructuur, de Himba zijn echt nog steeds nomadisch. We hebben even door de kraal met geiten heengelopen en de verschillende oormerken bekeken waaraan herkenbaar is van wie het dier is. Bij de Himba zijn alleen de vrouwen en kleine kinderen ‘thuis’, de mannen en oudere jongens zijn weg, zij moeten het vee hoeden op de kleine beetjes grasgrond die er zijn. Dus doen de dames het werk in het dorpje wat maar bestaat uit een ronde kraal om roofdieren buiten te houden en 3 hutten waar de hele Fam in woont. De dames zijn helemaal ingewreven in oker en hun haardos ziet er ook spectaculair uit. De gids vertelt aan de hand van een aantal dames hoe de klederdracht er uitziet en wat er afgelezen valt in de manier dat de dames zich kleden. Toch wel heel interessant om al die details te horen en vooral om een blik te kunnen werpen op het dagelijkse leven van zo’n groep die eigenlijk nog deels volgens de tradities van de prehistorie leeft.

Als dank voor ons bezoek hebben we een aantal pakken bakpoeder en meel achtergelaten. Kunnen ze weer een tijdje mee vooruit.

Verder op weg naar Kamanjab en de Oppi Koppi Lodge daar. Onderweg kwamen we over de Grootbergpas op 1500 meter, het uitzicht was weer geweldig zoals zo vaak in dit land. We zien hier en daar wat wild langs de kant van de weg. Net voor Oppi Koppi de tank maar weer eens helemaal vol gegooid en daar ging deze keer best wat in. Een liter diesel kost ongeveer een euro. De shop van het tankstation is op zondag gesloten dus we kunnen morgen pas weer geld opnemen bij de ATM.. De huisjes van Oppi Koppi zijn best wel leuk en de show van een genetkat en drie stekelvarkens gedurende de avond werd ook erg door ons op prijs gesteld. Maar Oppi Koppi is slechts een tussenstop dus morgen na het halen van wat geld weer verder richting Etosha.