Q-en-V-in-Namibie.reismee.nl

Op olifantenjacht

Op tijd weer uit de veren voor een lange gamedrive waarbij we o.a. Opzoek gaan naar olifanten. Natuurlijk is dat het hoofddoel maar al het andere wat we eventueel tegen gaan komen is ook welkom. De rit brengt ons weer door heel verschillende landschappen variërend van bergachtig zoals het gebied rond camp Kipwe en open savannes, zwarte bergen en zandvlaktes. Het komt allemaal weer achter elkaar voorbij. Het is net of er na iedere heuvel die we overgaan we weer een ander land inrijden. Orix en steenbokjes zij. De eerste dieren die we zien en ook struisvogels en natuurlijk springbokken. De zoektocht naar de olifanten begint echt spannend te worden als we in een droge rivierbedding de eerste voetafdrukken van olifanten zien. Zo te zien vers dus besluit onze gids dwars door de de omgeving heen en weer te kruisen over allerlei al dan niet bestaande en duidelijke paden. Marion ziet de eerste olifant en de gids manoeuvreert de jeep tot vlak bij het dier. Uiteindelijk staan we dwars op een zandheuvel met de olifant vlak voor ons en de jeep vast in het zand. Eerste afwachten tot de olifant wat ruimte voor ons maakt, en dat doet het dier door harde winden latend vlak voor onze jeep weg te lopen. Stinkt behoorlijk dat dier moet ik zeggen. Jeep weer los gemanoeuvreerd uit het zand vandaan, heeft de gis zo te zien wel vaker gedaan. Uiteindelijk hebben we de hele familie van 12 beesten gezien inclusief de jonkies. Dus tijd voor koffie in de schaduw van een grote boom op de oever van de droge rivier. De gids vertelt ons dat de laatste echte regen in 2011 gevallen is toen stond er op de zandvlakte waar we koffie staan te drinken mans hoog gras, bijna niet voor te stellen. Ook de weg terug naar Kipwe laat ons weer genieten van de verschillende landschappen en de dieren die daar wonen. ’S Middags niet veel meer gedaan dan in de rockpool te zwemmen en te lezen en de dag weer afgelopen. Met een mooie zonsondergang.

Hans en Anneke van Wijk

Wat een fantastische reis en wat leuk dat we bij jullie in de rugzak dit kunnen meebeleven!!
Droge rivierbeddingen, geen echte regen vanaf 2011....zijn er uberhaupt nog wel rivieren met water of drinkplaatsen te vinden? Is daardoor het wild niet bijzonder geconcentreerd>

Nog heel veel plezier.

Liefs,